top of page

İTÜ Vakfı Öğrenci Projelerini Destekliyor



İstanbul Teknik Üniversitesi'nde farklı ilgi alanlarına yönelik 200’ü aşkın Öğrenci Kulübü, bu kulüpler bünyesinde mühendislik, temel bilim ve mimarlık fakültele rinin farklı disiplinlerinde öğrencilerin oluşturduğu pek çok proje grubu yer alıyor. Bu gruplar, tasarlayıp ürettikleri projelerle bugüne kadar pek çok ulusal ve uluslararası yarışmada ülkemizi temsil ettiler, parlak başarılara imza attılar.

İTÜ Vakfı kuruluşundan bu yana vermekte olduğu karşılıksız eğitim bursları desteğinin yanı sıra, uzun yıllardır öğrencilerin proje fikirlerini tasarlayıp üretebilmeleri için de her aşamada desteğini sürdürüyor.

İTÜ ZES GAE Yine Zirvede

İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibi (İTÜ ZES GAE) proje takımı yarışmaları arasında en zorlu ve prestijli organizasyonlardan biri olan Belçika’daki eski F1 Pisti Circuit Zolder’da 1718 Eylül 2022 tarihleri arasında düzenlenen Avrupa Güneş Arabaları Yarışması (iLumen European Solar Challenge) iESC 2022, 24 Saat Etabı’nda ilk üçe girmeyi başararak bir ilke imza attı. 18 yıllık geçmişiyle İTÜ’yü ve Türkiye’yi yurtdışında başarıyla temsil eden İTÜ ZES GAE ülkeye gururla döndü.


ARIBA ZES X

Şu ana kadar on güneş arabası üreten İTÜ Güneş Arabası Ekibi, Zorlu Enerji’nin yeni nesil markası ZES’in (Zorlu Energy Solutions) sponsorluğunda imal ettiği ARIBA ZES X modeliyle, doğaya zarar vermeden araç kullanmanın mümkün olduğunu göstermek amacıyla 7-12 Ağustos arasında 1.300 kilometrelik bir Türkiye turuna çıktı.


TUSAŞ’ın Ankara’da bulunan tesislerinde üretilen en yenilikçi güneş arabası olan ARIBA ZES X ekibin 10 aylık çalışması sonuna, 160 kg’lık fazlasıyla güçlü ve hafif bir araç ortaya çıkarmayı başardı. Mekanik aksamlarında da her geçen sene yerlileştirmeyi artırmayı amaçlan İTÜGAE, ARIBA ZES X’in fren kaliper sistemini de kendisi gerçekleştirerek dışa bağımlılığı azalttı. Aynı zamanda mekanik sistemlerin ağırlığını bir önceki araçtakine göre 20 kg azalttı. Yerli güneş paneli üretimini de yapan ekip kendi ürettiği panelleri araçta kullanarak yurt dışından alındığında ortaya çıkan yüksek maliyetten kurtuldu. Bunun yanı sıra, mühendislik yetkinliklerinin sınırlarını da zorlayarak bilgi birikimine katkı sağladı. 6,1 kWh akü kapasitesi ve 1,8 kW motor gücüyle ön plana çıkan aracın teorik olarak maksimum ulaşabileceği hız 140 km/h. ARIBA ZES X ile 2021 European Solar Challenge’da yer alan ekip 24 saat süren yarış esnasında çok değerli veriler elde etti. Şu ana kadar üretilmiş en verimli araç olan ARIBA ZES X’in aerodinamik verimliliği de yüzde 10 arttı.


İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibi’nin 2023 yılındaki hedefi ise güneş enerjili araçlar kategorisinde dünyanın en prestijli ve en büyük organizasyonu olan Avusturalya Bridgestone World Solar Challenge 2023 (BWSC 2023)’a katılarak derece almak.


24 Boyunca Süren Büyük Heyecan

17 Eylül 2022 sabahı yarış heyecanıyla uyanan İTÜ ZES GAE, saat 14.00’da 24 saatlik yarış etabına geleneksel pilot koşuşuyla başladı. Yarış başlangıcından itibaren pit alanı na 3 kez teknik kontrol ve 2 kez cam silme için toplam 5 kez giren ARIBA ZES X, sadece 47 dakika pitte kalma ba- şarısı gösterdi. 3 kez 1 saatlik şarj hakkı verilen yarışmada 3 kez şarja girip toplam 155 dakika şarj alanında kalındı.


Yoğun yağış şartlarında gerçekleşen yarışmada pist şartlarına uygun lastik seçimini yapan ekip, bu stratejik hamle sayesinde birçok ekibin önüne geçip etabı üst sıralarda sürdürdü. Yarışın son saatine üçüncü sırada giren İTÜ ZES GAE, ikinci sıradaki Aachen Üniversitesi’nin aracıyla aradaki 3 tur farkını 1’e düşürdü. Ancak yeterli zaman kalmadığı için yarışı 257 turla en çok tur atan üçüncü ekip olarak tamamladı.


İTÜ AUV Takımı’ndan Otonom Sualtı Araçları


2016 yılında uzaktan kumandalı sualtı araçları (ROV) yaparak yola çıkan takım, Türkiye ve yurtdışında katıldığı yarışmalarda elde ettiği başarılardan sonra artık İTÜ AUV Takımı adı altında otonom sualtı araçları (AUV) yapıyor. 2018 yılından bu yana İTÜ’yü ve Türkiye’yi Singapur, İtalya ve ABD’de gerçekleşecek çeşitli AUV Challange yarışmalarında temsil etme hedefiyle çalışmalarını sürdüren ekip, geliştirdiği araç için gece gündüz yoğun bir çalışma programı yürüttü.


Üniversitenin birçok bölümündeki farklı mühendislik dallarından 30 öğrenciyle oluşturulan takım; “yazılım”, “elektronik”, “mekanik” ve “organizasyon” alt ekiplerini içeriyor. Ekibin geliştirdiği araç; Nvidia Jetson Xavier ile süper hızlı işlem gücü, 4S12P 18650 Li-on Batarya ile saatlerce yolculuk yapabilme, 8 BlueRobotics T100 Thruster ile her eksende akıcı hareket edebilme, 4K çözünürlüklü ana kamera ve Stereo kamera ile çok daha ayrıntılı keskin bir görüş özelliklerine sahip.


23-26 Eylül 2022 tarihleri arasında Singapur Polytechnic University tarafından Singapur’da düzenlenen Singapur AUV Challenge SAUVC 2022 Otonom Sualtı Aracı Yarışması’na katılan İTÜ AUV (Otonom Sualtı Aracı) takımı, 19 ülkeden katılan 42 yarışmacı arasından dünya birincisi seçilerek, yoğun çalışmalarının karşılığını bu başarıyla almış oldu.


İki etaptan oluşan yarışmanın ilk gününde verilen bir görevi 15,02 saniyede tamamlayarak finale çıkmaya hak kazanan İTÜ AUV Takımı, birden fazla puanlama kıstasının olduğu bu aşamadA “kapıdan geçme”, “top bırakma”, “top alma” gibi görevleri tam ve doğru yaparak birinciliği elde etti. Takımı başarıları için kutluyoruz.


İTÜ ATA Takımı Son Durum ve Gelişmeler



1998’de kurulan ve insansız hava araçları üzerinde çalışan İTÜ ATA Takımı, İTÜ’nün en köklü proje takımıdır. Ekip kurulduğu günden itibaren gerek yurt dışı gerekse yurt içi yarışmalarda İTÜ ve Türkiye’yi temsil ederek sayısız ödülle döndü. Bu sene İngiltere’de düzenlenen IMechE UAS Challenge ve Türkiye’de organize edilen TEKNOFEST yarışmalarında derece elde edebilmek için tüm enerjisiyle çalışan takım, İTÜ’nün çeşitli mühendislik disiplinlerinde öğrenim gören ve yetkinliklerine göre alt ekiplere ayırılan öğrencilerden oluşuyor.


Mekanik Ekibi; hava aracının konfigürasyonunun belirlenmesinde, aerodinamik ve yapısal analizlerin yapılmasında, uçuş simülasyonlarının gerçekleştirilmesinde, uçağın bilgisayar ortamında çizilmesinde ve atölyede üretilmesinde görev alıyor.


Aviyonik Ekibi; hava aracının elektronik yerleşiminde, gerekli kontrol devrelerinin kurulmasında, sensörlerin kalibrasyon ayarlarında, uçuş simülasyon testlerinde, komponentlerin seçilmesinde, otonom uçuşun planlamasında ve sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesini üstleniyor.


Yazılım Ekibi; hava aracının görüntü işleme algoritmalarının yazılması, yer kontrol istasyonu geliştirilmesi, otonom uçuş için uçuş bilgisayarının programlanması için çalışıyor.

Sponsorluk Ekibi; takımın ihtiyaçları için sponsorluk bulunmasında, tanıtım içeriklerinin hazırlanmasında, sosyal medya hesaplarımızın yönetiminde görev yapıyor.


İTÜ ALBATROS İHA Takımı


2018’de kurulan İTÜ ALBATROS İHA Takımı, her yıl mezun olarak ayrılan gençlerin yerine yeni üyeler alarak, devraldığı bilgilere yenilerini ekleyerek gelişiyor. 2021’de katıldığı TEKNOFEST kapsamında düzenlenen Uluslararası Serbest Görev İHA Yarışması'nda üçüncülük ödülü kazanan takım bu sene TEKNOFEST Serbest Görev İHA, Uluslararası İHA, IMechE UAS Challange yarışmalarına katıldı ve TEKNOFEST Serbest Görev İHA Yarışması'nı Teşvik Ödülü alarak tamamladı. IMechE UAS Challange'da ise raporlama sürecini başarıyla tamamlayarak son aşamaya geldi, ancak bu yıl yaşanan genel vize sorunları nedeniyle yarışma alanında bulunamadığı için final etabını tamamlayamadı. TEKNOFEST Uluslararası İHA yarışmasında finalist olma başarısını gösterdi.


2022’de takım sistematik bir çalışmayla bir sene içinde üç adet İHA yapmayı başardı. Takım katılacakları yarışmalara yönelik hazırlık süreçlerini hep beraber değerlendirerek, kullanılacak İHA’nın sahip olması gereken özellikler üzerine fikir alışverişinde bulunarak ilerliyor. Üretim kısmı da tamamlandıktan sonra İHA aviyonik ve yazılım departmanlarının yolunu tutuyor. Bu departmanlardaki üyelerin İHA’ya ruhunu kazandırmasıyla İHA artık testlere hazır hale geliyor. Zorlukların üstesinden gelirken ekip çalışması deneyimlerini geliştirebilen İTÜ’lü gençler, sorunlarla boğuşurken bile pozitif olmayı ve süreçlerden keyif almayı öğreniyor. Defalarca yapılan test uçuşlarından sonra sıra yarışma zamanına geliyor. Kurulduğu yıldan bu yana Türkiye’deki ve yurt dışındaki yarışmalarda İTÜ’yü temsil eden İTÜ Albatros İHA takımı, her sene yeni bilgi ve tecrübelerle büyüyerek ve gelişerek daha iddialı hale geliyor.


Türkiye’nin İlk Formula Student Takımı: İTÜ Racing


Yaklaşık 50 kişilik disiplinlerarası mühendis adayından oluşan aktif bir proje takımı olan İTÜ Racing takımının amacı; nitelikli, pratik deneyimi kazanmış, bilimin ışığında ilerleyen, en iyisi için çalışan genç mühendisler yetiştirmek. 1981'den beri düzenlenen ve İTÜ Racing takımının yarıştığı klasman olan Formula Student, “mühendisliğin olimpiyatları” olarak da tanımlanabilecek, lisans seviyesinde en önemli uluslararası mühendislik yarışmalarından biri. 2007’de kurulan İTÜ Racing, Türkiye'nin ilk Formula Student aracı olan F-Bee01'i üreterek, 2010’da ABD'nin Michigan eyaletinde düzenlenen Formula Student yarışına katılan ilk Türk takımı oldu. Ardından 4 araç daha tasarlayıp üreten İTÜ Racing takımı, son olarak 2022 Formula Student sezonu için, 18-24 Temmuz tarihlerinde Çek Cumhuriyeti’nde yarıştığı Deha Tech Beelectric-02’yi görücüye çıkardı.


Deha Tech Beelectric-02 elektrikli aracın çalışmalarına Mayıs 2021 itibariyle başlayan takım, üretilebilir ve inovatif bir tasarım yapma hedefiyle çıktığı yolda, tasarım sürecini başarıyla tamamlayarak Aralık 2021 itibariyle üretim faaliyetlerine başladı. BAYKAR Technologies atölyesinde üretilen şasi, havacılık standartlarında üretimi gerçekleşen Türkiye’nin ilk hibrit monokok şasisi olma özelliğini taşı- yor. Kendi klasmanına kıyasla oldukça yüksek tork üretebilen elektrik motoru, 10” jantlar, karbon fiber askı kolları ve son teknoloji eklemeli imalat metotlarıyla üretilen komponentlerle, Türkiye'nin en inovatif Formula Student aracı, birçok zorluğa rağmen bir yıl gibi kısa bir sürede başarıyla tamamlandı. Araç 100 km/saate 2,9 saniyede çıkabiliyor ve maksimum yaklaşık 250 km/saati görebiliyor. Sezon boyunca özverili ve yoğun çalışma temposunu yarış ortamında da devam ettiren, güç elektroniği ve mekanik denetimlerde geçer not alan Deha Tech Beelectric-02, batarya paketinde gün- cellemelere gidilerek performansının iyileştirilmesiyle 2023 Formula Student sezonuna katılmak ve aracın üzerindeki otonom çalışmaların ilerletilerek hem otonom araç hem de elektrikli araç kategorisinde yarıştırılmak üzere geliştiriliyor. Önümüzdeki yıl ülkemize dereceyle dönmeyi hedefleyen İTÜ Racing’e çalışmalarında başarılar diliyoruz.


İTÜ Pars Roket Grubu

İTÜ Pars Roket Grubu, İstanbul Teknik Üniversitesi Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesinde faaliyet gösteren, kurulduğu günden bu yana üyesi olan her bir öğrencinin azimli çalışmaları sonucunda onlarca başarıya imza atmış ve yeni başarılar için de aynı hevesle çalışmalarına devam etmekte olan bir proje takımı.


Takım, mekanik, aerodinamik, elektronik, itki ve kurumsal iletişim olmak üzere 5 farklı alana ayrılan yaklaşık 20 kişilik ekiplerden oluşuyor. Pars Roket Grubu; öğrenci tasarımı ve üretimi olan ilk katı yakıtlı roket motoru kovanı, Asya’daki ilk roketçilik seviye iki sertifikası, ülkemizdeki ilk yüksek irtifa roketi atışları, ilk sivil roket rampasının ve ilk roket motoru test standının üretimi, Türkiye’de ateşlenen ilk hibrit roket motoru gibi, zor işlere imza atmıştır.


Takım ülkemizdeki başarılarının yanı sıra yurt dışında da dünyanın en prestijli roket yarışması olan IREC’te Türkiye’yi ve İTÜ’yü başarıyla temsil etmiştir. IREC 2018’de yarışmanın başlangıç gününde hazır olan ilk takım olan grup 5’inci ve IREC 2017’de ANADOLU isimli roketiyle tasarım konusunda en yüksek puanı alarak kategorisinde 3’üncü olmuştur. Geçtiğimiz dönem Aksaray ve İstanbul’da olmak üzere 2 atış gerçekleştiren takım, şu sıralar hibrit roket motoru üzerine yoğunlaşıyor. Çalışmalar sırasında bir sorunla karşılaşıldığında önce beyin fırtınası yapılarak yaklaşım belirleniyor, ardından bu konu

hakkında literatür taraması yapılıyor ve başkalarının bu sorunları nasıl çözdüğü, nasıl yaklaştığı araştırılarak saha araştırmasında bulgular test ediliyor.


Sonuca ulaşıncaya devam eden bu süreçlerde lisans eğitimlerinde öğrendikleri teorik bilgilerin gerçek dünyada nasıl işlediğini, bu bilgileri bir araç olarak nasıl kullanacaklarını



Son Yazılar

Hepsini Gör
bottom of page